1949 Alfa Romeo 6c 2500 Super

Restauratie 2002-2003

In 2002 en 2003 restaureerden wij deze 1949 Alfa Romeo 6c 2500 Super Sport.
Een Zwitserse auto die slechts twee eigenaren heeft gehad en sinds 1967 gedeeltelijk ontmanteld in opslag stond. Na al die jaren was hij nog steeds voorzien van de originele urethane-cellulose lak.

Deze pagina beschrijft de restauratie - en, uh, sorry ... niet te koop!


Alfa Romeo 6c 2500 Super Sport zoals gekocht van Graf Metternich

Alfa Romeo 6c 2500 Super Sport zoals gekocht van Graf Metternich

The engine needs some inspecting.


De motor na schoonmaak en inspectie.


bodywork

De reparatie van de handgemaakte carrozzeria.


Doordat het koelsysteem was aangetast door roest en vuil, hadden we hier veel werk aan ... Vooral de waterpomp uit 1949 vroeg om veel aandacht. De fabrieksinstructie's leverden alleen hoofdpijn op.
cooling system
Koperen radiatoren?? Niet in 1948! Door het na-oorlogse materiaal tekort, werd de radiator gemaakt van plaatmateriaal dat al begon te roesten voor het de fabriek uit was. Het maken van nieuwe - koperen! - delen duurde twee dagen.

electrics
Electronica? Carello ...
Ik denk dat mijn Italiaans, Frans, én Duits sinds die zoektocht zijn verbeterd, maar ik vond wat ik zocht!


Stuurwiel:

Steering wheel
Dit handgemaakte stuurwiel werd gevonden in Belgie en zorgvuldig gerestaureerd.


Lak

Enige eerste foto's van de auto na de langdurige reparatie van de lak.

paint repaired

Wij kozen ervoor de oude blauw-grijze Cellulose-Urethane te repareren.
Dit betekende -veel - schuren, spuiten, poetsen, nogmaals spuiten, en polijsten.

paint repaired

Het meeste blauw is nieuw terwijl slechts kleine delen in de grijze lak zijn gerepareerd.
Hierdoor is de originele glans van de auto bewaard gebleven. Het uiteindelijke resultaat is verbluffend.


Dashboard

Mould radio/speaker
Het kwetsbare plexiglas radio-console/speaker-front was niet aanwezig.
Er werd dus een model gemaakt voor de plexiglas specialist.


Back home!

De lak is klaar en de auto is terug in Almkerk! (24 Nov 2002)

Back home

Back home


Vooruitgang rond Kerstmis '02

Installing the 1949 Alfa Romeo 6c 2500 engine

Na het motorcompartiment en de binnenpanelen uitgebreid te hebben schoongemaakt, konden we - na 35 jaar "stilte" - eindelijk de motor weer installeren!

Plumbing
De koeling kostte nog een paar dagen loodgieterswerk - enkele koelpijpen moesten worden nagemaakt.

 

Uiteraard werd ook het hydraulisch systeem zorgvuldig gereviseerd en opgewaardeerd naar moderne normen.

Brake cylinder Brake pads


17 januari 2003

Tijdens de Kerst"vakantie" begon het al op een auto te lijken en op 6 januari werd de motor afgesteld ...

Installing the 1949 Alfa Romeo 6c 2500 engine

De volgende stap was om de zittingen van een vermoeide, niet te repareren set, in nieuwe om te toveren.

Fitting New construction for seat frames

Voor de frames werd materiaal volgens de originele specificaties gebruikt.


21 Februari 2003

Front springs

De voorveren hadden nog wat "aandacht" nodig.

 

De bekleding

Upholstery

werd volgens traditionele methoden gemaakt door een "oude" vakman.


18 April 2003

De stoelzittingen zijn handgevormd,
worden ondersteund door Pirelli rubber,
en bekleed met eerste keus Italiaans leder.

New upholstery for the front seats

Upholstery doors


25 April 2003

Onze vriendelijke interieurverzorger aan het werk ...
Zie hier het resultaat.

Upholstery in the trunk

Upholstering the interior


9 mei 2003

Upholstery in the trunk

Ondertussen is de auto klaar en loopt gesmeerd.


 
Start: http://www.steutel.nl/
 
Voorraad
Accessoires
Introductie
Evenementen
Projecten
Project A
625 Sculptura
Shop Talk
Film
Contact
Provincialeweg Zuid 13
4286 LJ Almkerk
Nederland
Tel 0183 401066
Gsm 0653 150508

English